Koru

12 februari 2017 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

ja, de jade juweeltjes zijn hier in Hokitika de topattractie, bussen vol toeristen stoppen om hier souvenirs te kopen, helaas is jade niet goedkoop, maar als die in de vorm van varens ofwel de “Koru” zijn gepolijst = teken van zich in spiraalvorm steeds hernieuwend leven” dan is het wel heel moeilijk om zoiets niet aan je lieve “varenvrouw” te geven.

De nacht voor we verder gingen uit Hokitika barstte er een noodweer uit met giga regenval, zoveel als men zelfs hier in geen jaren had meegemaakt [regenval van zo'n 10meter/jaar!], en het resultaat bemerkten we de volgende dag toen het stralend weer was en wij onder het motto “hooien als de zon schijnt” gelijk door naar de Franz Jozef gletsjer liepen, maar daar slechts een klein stukje richting voet van de gletsjer werden toegelaten; de verdere weg was door de hevige regenval onbegaanbaar geworden.

Ook de toegang tot de Fox gletsjer was de daarop volgende dag bijna onbereikbaar, gelukkig konden we via een zijweg in een bospad toch mooie opnames maken. Je moet maar weten wanneer je valt, als je valt;.. maar Vonny weet dat,.. want toen de weg naar de voet van de Fr.Jozef gletsjer twee dagen later weer was vrijgegeven gingen we daar naartoe en daar viel Vonny; schaafwonden etc , maar vlak achter ons liep een Belgisch echtpaar; zij verpleegster en hij arts. Dus deskundige hulp ter plaatse.

De zondag daarop hadden we slecht weer, zijn de hele dag op onze hotelkamer gebleven, lekker uitrusten. De weg naar Wanaka is prachtig langs de meren Hawea en Wanaka, Wanaka zelf is heel gezellig gelegen aan het meer. Rondom hoge bergen van het Mount Aspiring gebied. Wij hebben daar een berg beklommen=tot 850 mtr hoog= met prachtig uitzicht over dalen bergen en de stad . Queenstown is heel levendig en zeer geliefd bij de jeugd omwille dat je hier allerlei sporten als bungeejumping, skydiving, jetskiën, bergbeklimmen en trektochten in de bergen kan doen, en het ligt schitterend aan het meer “ Wakatipu”

Nu zijn we in Manapouri niet ver van Te-Anau. Eergisteren hadden we geluk met de weergoden tijdens een daglange excursie naar “Doubtful Sound” met boten over de meren tussen de bergen door naar de open zee. Adembenemend, we zagen ook dolfijnen en seals. Doubtful is zo door Cook genoemd omdat hij hier aarzelde of hij verder zou gaan. Gisteren zijn we met de auto naar Milfort gereden, langs deze route liggen veel bezienswaardige natuurstukken, we genoten ervan maar het hoogtepunt is de boottocht door het fjord naar de open zee via”Milfort Sound “; helaas of gelukkig[?] was het mistig en regenachtig soms fel maar dat maakte het de omgeving van giga watervallen dramatischer. Vandaag bezig met uitrusten en weer eens alles op een rijtje zetten, zoals o.a. dit verslag.

Lieve groet allen en de mailers hartelijke dank, altijd leuk weer iets te horen uit het land van de molens.

Tyvon

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nicole:
    12 februari 2017
    Oh nee, moest je weer vallen Mam? Gelukkig niet ernstig, want jullie wandelen wat af!
    Hier alles goed, met sneeuw erbij echt winterweer.
    Groeten & liefs uit Amsterdam.
  2. Sarah Johnson:
    Hoi,

Ziet er daar adembenemend uit!
    Hadden jullie nu weeral Belgische medische hulp nodig?

Groetjes en geniet er nog van! X
  3. Annemiek:
    Hoi broer en schoonzus,
    Jullie maken weer een fantastische reis met mooie natuur, geniet nog een paar weken van al dit mooi's. Hier is echt winter met sneeuw.
    Groetjes
  4. Tosca:
    Fantastisch mooi ! Ik geniet un beetje mee
  5. Pvandereijk:
    12 februari 2017
    bedankt, hier gaat het goed.
    trekken aan een dood paard helpt niet maar trekken aan een halfdode griend soms wel. aan de slag jullie
    hartelijke groet
    piet en elly
  6. Peter en Elly:
    Lieve twee,
    We hebben weer genoten van jullie verhalen en foto's.
    Mooi hoor Von, het varen sieraad.
    Lieve groetjes uit besneeuwd Leiden
  7. Corry Versteijnen:
    Dag lieve buurtjes,
    Hier is alles oké.
    Yvonne je haar is nu echt grijs.
    Wat een mooie foto's maar blijf wel voorzichtig en niet meer vallen zodat jullie heel thuiskomen.
    Dikke kus Corry
  8. Vera:
    12 februari 2017
    Hello! Wow, so amazing. Feeling homesick when I read the report and see all the great pics. Still wish a save and fantastic journey. Take care Vera
  9. Mieke Luypaert:
    Lieve Tyvonnetjes,
    Het regent weer jammerlijk sensatienieuws : tientallen walvissen bijna dood aangespoeld aan de kust van N.Z., gelukkig niet waar jullie zijn. En die val Vonny ... Je wist waar het moest gebeuren om professioneel verzorgd te worden! The right wife on the right place!
    Lieve Ton, hou je geliefde varenvrouw stevig op de been zodat jullie heelhuids weer thuiskomen met een massa fotoherinneringen, waar wij maar wat graag van meegenieten!
    Wintergroetjes uit het land van witte zwanen en waterlelies, helaas niet van veel molens...
    Mieke
  10. Aaffien:
    12 februari 2017
    Lieve dappere dodo's. Doen jullie niet te stoer...!!?!!!
    Ik geniet op afstand een beetje mee met jullie avonturen.
    Geniet ervan
    Liefs uit wit Heino
  11. Monique Van Camp:
    Hallo beste wereldreizigers!!
    Heb met verbazing het verslag gelezen van al jullie ondernemingen "down under"! fantastisch! Het jade-juweel is een streling voor het oog, tof!!
    geniet van een speciale reis en hou het veilig!
    In België is het nog winter maar een "lenteprikje" wordt aangekondigd.
    Lieve groeten uit Hechtel!
  12. Marja:
    lieve reizigers,
    Wat een leuke verhalen weer. Gelukkig Yvon, niets gebroken. Mooie foto's ook weer!
    Ik geniet op afstand mee. Nog veel plezier met jullie mooie reis.
    liefs uit Haarlem
  13. Adri:
    14 februari 2017
    Jeetje zeg, daar wordt een mens stil van. Wat een natuur. En Yvonne , wat een mooi koppie haar !!!!! Het gaat jullie goed daar. Lieve groet uit nu heel zonnig Vianen.
  14. Lies baars:
    14 februari 2017
    Weer prachtige foto's, lieve vrienden. Niet meer vallen hoor Vonnetje. Ik ben ook gevallen maar 2 stevige spanjaarden hielpen me weer overeind. Niet eens een blauwe plek. Met mijn kuit gaat het gelukkig ook weer beter. Kan al weer aardig lopen gelukkig. Het is hier nu mooi weer maar het weekend was pet. Heel veel regen, storm en onweer. Portugal weet achter ons gelaten, zijn nu weer in Spanje. Heel veel groetjes van ons beiden en doe voorzochtig.
  15. Maria:
    15 februari 2017
    Geniet ervan. Ik vond prachtig en voorzichtig Yvonne! ik vond ook heel mooi kapsel!
    Fotos muy bonitas.Ik was in Sevilla afgelopen weekend.

Veel liefs Maria