Zuider-eiland

31 januari 2017 - Hokitika, Nieuw-Zeeland

Daar zijn we weer......

Mocht toeval toch bestaan dan was het in Picton, dat we bereikten met de veerboot ,die ons via de straat van James Cook, van het Noordereiland naar het Zuidereiland voer. Toen we op een van de vele uitkijkpunten op de Queen Charlotte drive over de vele eilandjes onder ons keken, werden we plots blij begroet door Christine en Alberti; twee sympathieke Nederlanders, die we op de veerboot hadden ontmoet. Ons hotelletje in Nelson zal ons heugen om het zwembad en de bijpassende zon.

Vandaar was het een zeer bochtige weg over de hoge bergrug naar Takaka, waar we drie nachten bleven. Takaka ligt op de noordflank van het Abel Tasman park. Abel was de eerste Europese ontdekker van N.Z rond 1640, maar vertrok ijlings nadat twee van zijn bemanningsleden door de Maori's waren gedood. Eerst ongeveer een eeuw later kwam James Cook N.Z ontdekken en voor Engeland opeisen.

Op de noordelijkste punt van de Farewell klif zagen we seals [zeerobben]. Vanuit Takaka vertrokken we naar Punakaiki zo'n 300 km zuidelijker. Punakaiki is vooral bekend om de rotsformatie's in zee die door de beukende golven zijn uitgesleten tot een stapel pannenkoeken [pancakes] .Wonderlijk hoe woord en werkelijkheid samen kunnen komen, want het was hier dat toen de golven woest tegen de rotsen beukten en daarbij een onvoorstelbaar lawaai maakten dat mij Odysseus = de man die vele omzwervingen maakte [letterlijk zo verwoord in de eerste regels van de Odyssee]= te binnen schoot. Hij moest zijn bemanning aan de mast vastbinden om de lieflijke en verleidelijke maar dodelijke roep van de Sirenen te weerstaan. Hier daarentegen was het geluid woest maar zeker indrukwekkend als de hoge zee zich door de “blowholes”spuitgaten naar buiten werkt. Gisteren hadden we een zonovergoten dag op de Arthur-pass, de hoogste pas van N.Z bereikbaar via een eindeloos aantal bochten. Sneeuwbetopte bergen en prachtig wijds berglandschap met grillige rotsformatie's; alhoewel hier geen varens groeien was Vonny heel blij met de ruimtelijkheid van de valleien tussen de bergruggen. Nu zijn we in Hokitika aan de westkust, de stad [stadje maar wel gezellig] waar Jade juwelen het voornaamste handelsobject zijn. Morgen gaan we naar het gletsjergebied, hopen op mooi weer, maar dat is afwachten.

Alle reacties hebben we met dank en plezier ontvangen en gelezen

Lieve groet van de Globetrotters.

1. Corry Versteijnen:
    31 januari 2017
    Er is alweer een maan verstreken wat gaat de tijd toch snel.
    Ik zie wel dat jullie volop genieten.
    Hier is alles rustig.
    Vele groetjes Corry
  2. Aaffien:
    31 januari 2017
    Waauw wat een mooie plek hebben jullie weer uitgezocht.
    Geniet volop
    Liefs uit Heino
  3. Dolly en joop:
    1 februari 2017
    Hallo globetrotters,wat een verhalen ook deze keer weer.Fijn dat jullie zo genieten,blijf dat vooral doen,want de tijd gaat zo snel.Ook van de foto's hebben we genoten.Lieve groetjes, Joop en Dolly
  4. Pvandereijk:
    hallo beiden

fijn dat jullie zo genieten, de foto's bewijzen dat jullie wat de pracht van de natuur betreft niet overdrijven, heel bijzonder. elly is aan het opkrabbelen. heel veel plezier nog/
  5. Marja:
    2 februari 2017
    Wat is het toch een prachtig land! Fijn dat jullie zo genieten van deze reis.
    Ik geniet stilletjes mee met de mooie foto's. En het weer is ook heerlijk.
    Geniet lekker verder op jullie reis. Liefs Marja
  6. Jozef en Jeanny de Beer:
    2 februari 2017
    Mijn reactie op jullie laatste reisverhaal is geblokkeerd.
    Ik stuurde het aan < tyvon > en dat was een beetje dom.
    Ik probeer het nu goed te doen maar hoe? Sorry, Jozef
  7. Ramon en carol:
    4 februari 2017
    Tjonge,jonge.....abel tasman eat jour heart out!
  8. Monique Van Camp:
    Beste Ton en Yvonne,
    Wat maken jullie een avontuurlijke reis! De beschrijving van de rotsformaties doen mij terugdenken aan Australië waar we in 2003, 2005, 2007 onze dochter bezochten met haar gezin. Ik denk aan de "twaalf apostelen" die na jaren gevormd werden door het onafgebroken beuken op de kust.
    In New-Sealand waren we niet maar de natuur is wondermooi. Hebben jullie dan ook contact met de Maori's gehad?
    Ik vind het leuk dat ik eindelijk je reisverslagen kan lezen. Je hebt een goede pen!
    groetjes monique
  9. Monique Van Camp:
    5 februari 2017
    De foto's zijn prachtig; ik geniet volop bij het zien van de wijdse natuur, maar ook van de ongewone auto's die daar nog rondrijden.
    groetjes
    monique
  10. Maria:
    5 februari 2017
    Wat een mooi land en prachtige foto's,genieten van alles ,ik ben heel blij voor jullie.

Veel liefs Maria
  11. Lies baars:
    6 februari 2017
    Jullie ook heerlijk genieten verder. Heb nu weer een paar dagen geen Internet, maar altijd erg leuk om jullie reislogger te lezen. Veel liefs uit Portugal. Nu mooi weer, Vonnie. Weet je nog een paar jaar geleden met die regengordijnen toen jullie er waren. Wij gaan vandaag naar Lagos.