Kia ora [veel geluk]

13 januari 2017 - Whakatane, Nieuw-Zeeland

Hoelang blijven jullie nog in Auckland? vroeg de vriendelijke jonge vrouw aan mij terwijl we gezellig ons biertje van 10$ [ €7 each] dronken. Eén dag te lang was mijn antwoord ,en dat was gemeend ,want alhoewel we de hele dag de zgn bezienswaardigheden hadden bekeken waren we daarvan niet erg onder de indruk. Maar nu heb ik spijt van mijn antwoord, want die dag die te lang leek werd een mooie dag aan het zonnige zandstrand van Mission Bay. Helaas schijnt de zon hier gemakkelijker door de Ozonlaag want de andere morgen zagen we dat Vonny's neus behoorlijk verbrand was en wie zijn neus schendt schendt zijn aangezicht; in dit geval haar aangezicht, maar toch blijft ze mooi en zeker lief. Vanuit Auckland toerden we zuidwaarts naar de Waitomo caves; Onderweg bezochten we het paleis van de enige overgebleven Maori-koning, die was met vakantie en een vriendelijke bediende [ een echte Maori, 'n blok graniet], liet ons dan maar het hele paleis zien met het vele houtsnijwerk. Jaarlijks wordt hier nog een beroemde historische regatta gehouden waarnaar zo'n 2000 Maori's komen kijken. Natuurlijk wilden we ook de nationale vogel van N.Z zien dat is de Kiwi ; maar ja die is snel en schuw en wat bovenal het zien van deze vleugellamme vogel bemoeilijkt is dat hij 's nachts leeft en dus hebben we een Kiwihuis gevonden waar we hem zeer moeizaam in het donker hebben gezien, maar oke we hebben haar gezien. Dan naar de Waitomo grotten, die zijn indrukwekkend: zeer uitgebreid en diep [zeker zo'n 90 meter] met prachtige stalactieten en stalagmieten, maar het werkelijk bijzondere aan deze grotten is dat er miljoenen glimwormpjes in het absolute donker tegen de zoldering leven, zich verpoppen en sterven. Hun organen zijn fluoricerend en trekken kleine insecten aan, die op de kleverige spuugdraden vast komen te zitten als voedsel voor de worm. Het is een sprookjesachtig geheel als men daar onderdoor vaart; als een hemelgewelf vol sterren. Dan naar Rotorua, het hoofddomein van de Maoricultuur en het centrum van de geysers, modderpoels en vulkanische activiteit. De stad zelf heeft al veel geysers, vooral aan de zijde van het meer, en even buiten de stad zijn er mooie meren; maar we hebben het meest fantastische geothermische gebied gezien in Wai-o-Tapu, met een panorama van warme en koude modderpoelen en stomende geysers die door hun chemische samenstelling een palet van kleuren op de steenlaag achterlaten. Het park Waimangu is intiemer, kleinere stroompjes maar destemeer kleuren in de kokende rivierstroompjes, het was een dag om nooit te vergeten en wat ben ik blij dat we via de film=al is het een flauwe weergave= dit thuis herhaald kunnen zien. Met een bezoek aan een Maori dorp en een traditionele show met Hangi [op hete kolen in grond bereide maaltijd] en een Haka [Oorlogsdans/zang] besloten we ons Rotorua bezoek.

Liefs uit het Maori land

Tyvon

1. Lies baars:
    13 januari 2017
    Nou da s weer een mooi verhaal. Mooie foto s ook, hoor! Ton, niet alleen de neus van Von maar jijzelf ziet er ook aardig verkleurd uit. Enfin, jullie zien een hoop en genieten er echt van. Wel een vrij prijzig land als ik dat biertje moet begrijpen. Hier is het nu winters ( dun laagje sneeuw). Wij bereiden ons voor op het zonnige zuiden. Nog ruim een week en we vertrekkken. Doe voorzichtig en veel liefs uut Grunnen
  2. Corry Versteijnen:
    13 januari 2017
    Alweer een geweldig verhaal,kijk nu al uit naar de film. Maar een biertje 10 dollar belachelijk. Veel plezier en tot hoofs X Corry
  3. Eline:
    13 januari 2017
    Hoi levensgenieters.....wat een mooie dingen hebben jullie weer gezien en meegemaakt.....en ook leuk.-->jullie kleuren er weer goed bij
    Liefs van ons xxx
  4. Aaffien:
    13 januari 2017
    Leuke en welkome afleiding jullie verhalen en foto's.Ben druk bezig om mijn opleiding af te ronden met een positief geslaagd resultaat medio februari.
    Dus ik kijk al weer uit naar de volgende break!
  5. Peter en Elly:
    13 januari 2017
    Lieve vakantiegangers, we hebben weer genoten van jullie belevenissen en de mooie foto's. Op naar het volgende avontuur. Lieve groet van ons.
  6. Ramon en carol:
    13 januari 2017
    Leuk,kiwi,s!..veel plezier nog daar,carol ,ramon.
  7. Mieke Luypaert:
    Hallo Maori's,

Terwijl wij tussen vorst, sneeuw en griep epidemie overleven krijgen jullie een lekkere rood-bruine vakantiekleur. Dan mag een biertje al iets meer kosten, niet?
    Ton, reserveer voor mij ook maar een rondleiding in het paleis van de Maori koning? Dat
    lijkt me al een reisdoel op zich!
    Geniet maar verder, Tyvonnetjes en maak een prachtige reis reportage!
    Warme knuffel,
    Mieke
  8. Indy:
    Super leuk het verhaal! Nog veel plezier daar ❤
  9. Adri:
    14 januari 2017
    Dag lieve twee, het is me weer een bijzondere dag geworden !heerlijk om te lezen. Kijk uit naar het vervolg. A3
  10. Maria:
    Heel leuk verhaal,genieten van Liefs Maria
  11. Tosca:
    14 januari 2017
    Genieten lijkt me een mooi woord als ik jullie gezichten zo zie. onvoorstelbaar mooie dingen zijn er daar te zien, ik verheug me nu al op jullie film/fotodag :)) Enjoy !!
  12. Toos rotteveel:
    15 januari 2017
    Ton en Yvonne, ja, weer spannende verhalen. Mooi verslag en uitkijkend
    naar rest van de reis. groeten en verder goed verloopToos
  13. Marja:
    18 januari 2017
    Hallo lieve reizigers, wat een leuk verhaal weer met mooie belevenissen.
    En jullie zijn al heerlijk bruin geworden! Leuke foto's, geniet lekker verder.
    liefs, Marja
  14. Aart:
    18 januari 2017
    Hi Yvonne en Ton, spectaculair verhaal zo`n vulkanisch landschap. Mooie kleuren, hoge temperaturen, lekker eten. Jammer van het biertje. Het zijn mooi foto`s.